Friday, September 24, 2010

~tanyalah ustaz~

assalamualaikum & salam sejahtera
pagi sblm pg keje buka tv
channel astro ria ade rancangan " aidilfitri bersama siti nurhaliza"
tengah2x tengok tibe2x iklan
pastu tekan channel 9
ade rancangan "tanyalah ustaz"
alang2x tu da TERtekan
tengok je lar
lagipun hari jumaat kan,..hihihihi

topik nya silaturrahim
ada caller ingin bertanya pada ustaz tuh
sinopsis perbualan mereka:

caller: saya seorang isteri, suami saya melarang saya dari berjumpa dengan ahli adik beradik saya. pada suatu hari abang yang telah menjadi wali perkahwinan saya jatuh sakit.
dan semestinya saya sebagai adik ingin melawat beliau
tapi jika saya memberitahu kepada suami saya ingin melawat abang yang sedang sakit, kompem die tak bagi, memang dah janji mati dia tak benarkan jumpa dengan adik beradik saya
tanpa pengetahuan suami, saya pergi melawat abang saya.
apakah hukum & dosa yang situasi saya?

ustaz: (setelah membebel panjang, aku higlight mane yang penting jer)
ketaatan seorang isteri ada peringkat nye
pertama kepada Allah,
kedua kepada rasul
dan ketiga kepada suami.
dan bersilaturrahim dengan ahli keluarga adalah kewajiban
situasi si isteri adalah berdepan dengan 2 benda wajib

si suami menjadi penghalang kepada kewajipan yang perlu dilakukan oleh si isteri,
so penanggung dosa adalah si suami.

jam da pukul 8, tutup tv terus pegi keje.

sekian selamat hari jumaat.

3 comments:

NAMYZ YUSMA said...

slmt ari jumaat :)
kirenye...
dok leh g gok la..

Ieda Al-Habsyi said...

mmg takboleh kemana2 tanpa izin suami...dosa besar jika ingkar..

syaftome said...

bagus info tue...
kenapalah ada suami cam tue...
time nak kawen dulu...
bukan maen tunjuk baek...
bila dh kawen, suma x bleh...
start lah menyalahgunakan kuasa suami...

p.s: kalau bukan hari jumaat, x tengok lah rancangan camtue...haha..

Lilypie Angel and Memorial tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers