Wednesday, October 7, 2009

~apa tindakan kita~

sewaktu berjalan disusur jalan kaki di hentian putra menuju ke terminal bas aku terdengar satu suara yang lunak dan mendayu2x. aku meneruskan perjalan dan tarcari2 dari mane datang nya suara itu. dan aku ternampak kelibat seorang makcik dan pakcik yang duduk ditepi susur jalan kaki tersebut

di pakcik terebut sedang asyik mengerak2kan jari jemarinya mengalunkan bunyi gitar. dan makcik itu pula memegang mikrofon dan mengalunkan alunan suaranya.

hatiku tersentuh melihat makcik itu meraba-raba tin dihadapannya sambil mengambil duit dan menyimpan dalam poketnye. sambl kepalanya tertunduk kebawah. rupa-rupanya makcik tersebut tidak dapat melihat.

seterusnya aku menoleh kearah pakcik itu. alangkah terkejutnya aku apabila mendapat tahu kedua2 mereka tidak dapat melihat. tetapi alunan gitar terus berbunyi hasil petikan jari pakcik tersebut. kemudian makcik kembali menyambung menyanyikan lagu.

aku mengambil satu sudut berhampiran sambil melihat kearah pasangan tersebut.setelah habis satu demi satu lagu dan terus disambung dengan lagu seterusnya. sangat kasihan aku melihat keadaan mereka berdua. ketika itu menunjukan jam 9 malam.semestinya mereka sudah berada disana satu hari suntuk. aku memerhatikan selama 30 minit. lebey kurang 5 buah lagu dinyanyikan oleh makcik tersebut. aku dapat rasekan semestinya mereka sangan keletihan.

laluan itu terus dilalui oleh ramai orang. aku terus melihat dan memerhatikan gelagat mreka yang lalu disitu. tidak ramai yang menderma tetapi hanya melihat. aku tersentuh apabila ada diantara mereka yang menghulurkan duit adalah mereka yang berbangsa cina dan india. dan aku juga dapati ramai yang berbangsa melayu hanya melihat dan meneruskan perjalanan.fikirlah sendiri.

aku terfikir dimana kah tugas dan fungsi jabatan kebajikan masyarakat, dimana letaknya nilai kasih sayang masyarakat, dimanakah sensitiviti bangsa melayu sendiri. itu lah persoalan yang bermain difikiran ku.

diharapkan agar pihak2 yang berkaitan dapat mengambil inisiatif bagi membantu golongan yang kurang upaya ini. mereka manusia seperti kita dan fikirlah seandainya kita berada ditempat mereka.

bertemakan satu malaysia, sayangila sesama manusia

No comments:

Lilypie Angel and Memorial tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers