Friday, March 26, 2010

~berhati2x~




ni nak cite pasal penipuan di alam maya
makin maju ke depan teknoogi, makin jahat perangan manusia.
apa la nak jadi ngn mereka nih.

aku ade terima emel yang menyatakan daripada CIMB.
tujuan emel tersebut dihantar adalah nak menyuruh kita mengupdate data kite.
dalam emel tersebut di bagi nye link.
then bile aku klik.

die akan kuar homepage yang sebijik cam cimbclick.(cam gmbr di atas)
since aku da tau psl petua jangan login melalui link dari emel.then aku saje testing klik
pas klik link tu die kuar homepage dan suruh kite login.(cam gmbr di bawah)
then bile aku tngk adrress url bukan nye cimb nye website.
tapi rupenye sebijik cam website cimb

sangat berbahaya dengan jenayah cyber nih.
so antara langkah2x yang perlu diambil adalah:
#jangan login dari mana2x link. better type sendiri address website tersebut contohnye: www.cimbclicks.com & www.maybank2u.com. seandainya gune google tuk mencari website yang betul, make sure address yang terpapar pada homepage adalah betol.

p/s: sila klik pada gambar tuk paparan lebih jelas

No comments:

Lilypie Angel and Memorial tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers