Wednesday, July 7, 2010

~based on true story...kisah ni baru punye~

#copy paste dari blog kawan. already ask for her permission.


" macik boleh hantar 9 orang anak macik pegi sekolah tiap-tiap hari...tapi sekarang sorang pun tak boleh nak hantar macik pegi tabung haji..." 
pegi tabung haji je oke...bukan naik haji pun...
" macik tahu kalau Tuhan uji kita sakit, nanti Tuhan nak kasi kita senang pula. tiap kali macik sakit macik doa...ya Allah...biarlah aku sakit, biarlah aku sengsara...cuma aku minta anak-anak aku lulus periksa..." 
utk anak lulus peksa pun mak sanggup sakit...
" dulu macik duduk kampung, anak bawak datang sini suruh jaga cucu. macik jaga sampai besar. sekarang cucu dah sekolah macik nak sentuh pun susah..." 
mak dia jegil mata kalau nenek nak manja2...
" macik ada anak bujang. selalu macik nasihat supaya dia hidup senang. tapi bila macik bercakap dia pasang radio kuat-kuat. agaknye suara macik sekarang dah tak sama dgn suara ibu yg dodoikan dia dulu.." 
Tuhan kasi pekak terus baru padan muka...
" macik belajar tak tinggi. tapi macik bagi anak-anak belajar sampai jadi orang berguna. bila pangkat dah besar2, gaji dah tinggi2 anak pula kata macik tak berguna..." 
ni tatau la mau cakap pe...

" dulu ada nak mintak ape2 semua cari macik...sakit pening semua nak macik. sekarang dah ada hidup sendiri semua hal tak bagi macik masuk campur. suruh macik buat hal sendiri je..." 
ermm...speechless
lebih 2 jam aku jadi pendengar setia kisah benar macik ni. kami jumpa kat bus stop masa balik ngajar tadi. tggu bas dekat sejam lebih (lama gila baboon!) dari bus stop ke ktm sg.buloh...tunggu plak tren sampai dalam 30 minit. hinggalah akhirnya kami berpisah di stesen bank negara sebab aku nak ke kl sentral. aku bukan ape, kesian tgok macik jalan sorang2 tgah panas buta tadi...so aku saje la tanya..."macik sorang je ke? tader sesape teman?"...then macik tersebut menjawab..."memang dari umo macik 15 tahun lepas ayah macik meninggal macik dah biasa hidup sorang"...errr, lain macam je bunyinya...lalu bermulalah sesi temubualku bersama macik. katanya nak ke tabung haji kat maju junction. jauh tuuu...errr, maksud aku agak jauh la bagi sorang macik berusia 72 tahun yg jalan sorang2. terfikir tetiba...macik tader anak ke?
aku terkedu seh! cerita macik ni macam cerita novel alaf 21 jek...ape ke bebal punya anak buat mak sendiri macam tu? aku tego macik bila nampak kaki dia pecah2...aku yg tengok ni pun tahu benda tu sakit. rupanya macik baru lepas bersihkan rumah kat kampung potong rumput ape semua sampai tak sedar kaki jadi camtu. ya ampun, kalau betul la ada 9 anak tapi kaki mak pecah2 camtu sorang pun tak nak hantar, baik la masuk balik perut mak suruh gugurkan je tak payah lahir. minta maaf la ye kalo analogi aku ni hiperbola sangat...
bawak2 la besyukur weyh! tak bangga ke masih ada mak...masih kuat walaupun usia dah lanjut. nak pegi haji pun pakai duit simpanan sendiri tak susahkan korang tau. kalau tak mampu nak bagi orang tua tu senang skalipun, at least jangan kuang hajo dgn dia bole tak? macik tu cakap kat aku dia ada darah tinggi. tu pasal dia selalu pegi cek hospital...and guess what...pegi cek hospital pun macik pegi sorang2 tau! macik...wa salute sama lu toing2 punya. macik memang superwoman! anak macik je tak reti nak hargai macik...tak reti nak sayang macik...sila lempang mereka ye macik. 
tapi aku takut gak...aku takut jadi macam anak2 macik tu. dah senang, dah kaya, dah berharta terus campak mak mane2 ntah. yela kan, sape tahu apa nak jadi esok2...ya Allah, jangan la bagi aku jadi anak derhaka...mak, kalau anak mak ni lupakan mak satu hari nanti boleh tak mak tolong lempangkan sepenuh tenaga? lempang sampai anak mak ni sedar...kalau tak sedar jugak, mak buat la ape2 yg patut. nak kasi renjat elektrik pun bole mak. tolong ye mak...ku tamau mati tak cium bau syurga. nauzubillah...
buat macik...sabar ye. mudah2an selamat macik pegi haji dan jumpa bahagia macik kat sana. mudah2an jugak anak2 macik sedar kesilapan diorang sebelum terlambat...
buat aku dan kamu...mak ada 1 je dalam dunia ni. biologically. jangan sampai mak dah tader baru sebok nak cari mak lain...tak susah pun nak buat mak happy...mari sama2 peluk cium mak bila jumpa dia nanti...okeh!

No comments:

Lilypie Angel and Memorial tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers