Tuesday, October 26, 2010

~fikiran yang kolot lebih bagus dari fikiran yang moden~


assalamualaikum dan salam sejahtera

semoga semua manusia berada dalam rahmat ilahi
dan dibawah naungan hidayah Allah




masa duk syok melayan satu lagu
tiba2x terfikir tentang
pemikiran yang moden & kolot

terus jer buat entry


apa yang dimaksudkan fikiran yang kolot dan ape pula fikiran moden?

kemodenan adalah sesuatu yang bagus
namun begitu
kekolotan bukan sesuatu yang tidak bagus

tanpa kolot pasti tiada moden
dengan arus pemodenan
semuanya menjadi mudah
dunia tanpa sempadan, ekonomi berkembang, taraf hidup meningkat, kejayaan mudah digapai

bagi sesetengah berpendapat seronok dan bertuah hidup di zaman moden dan bosannya hidup di zaman kolot

pada masa yang same
tanpa kita sedari ciri2x ketuhanan, adat budaya
semakin hari semakin luntur

ini sebenarnya bukan silap arus pemodenan
tetapi
silapnye terletak dibahu orang yang berfikir



kemodenan bukan bermakna melupakan tujuan dan matlamat hidup
tetapi kemodenan adalah sebagai jambatan untuk kita mencapai tujuan dan meneruskan matlamat hidup


sebagai contoh:

1)mereka yang berpakai baju kurung, bertudung semestinya akan dipandang kolot
dan mereka yang bermini skirt, bersinglet, berseluar pendek dianggap moden

2) mereka yang selalu balik kekampung melawat ibubapa dianggap berfikiran kekampungan,
mereka yang hidup moden tidak perlu memberi penekanan atau kepentingan kepada keluarga. apa yang penting hanya lah kerjaya

3) mereka yang mendengar lagu2x melayu dianggap budak hingusan, dizaman moden hanya dengar lagu inggeris @ bahasa asing

4) mereka yang pandang & mengingat sejarah adalah puak yang lapuk, mereka yang moden harus terus dan terus pandang ke depan

5) bagi pasangan suami isteri, mereka yang berfikiran moden membuat penangguhan untuk beroleh cahaya mata kerana beranggapan mereka yang mempunyai anak tidak ikut arus moden

6)memberi salam dianggap kolot, dan memberi ucapan " hai", " hello" lebih bersifat moden

7) menyebut " astargfirullah" lebih kepada ustaz & ustazah. sempene kemodenan wajar menyebut "omaigod"


8)wanita yang tinggal dirumah menjaga anak & menguruskan makan minum suami bersifat kekampungan. wanita harus keluar bekerja dan hantar anak ke nursery lebih bersifat moden

9) makan nasi goreng kampung lebih kepada orang kampung, makan western baru nmpk moden


setakat ini tu jer yang terfikir .
bukan niat nak mengajar atau memberi kuliah
sekadar mencoretkan ape yang terlintas di minda dan memberi pendapat

yang tidak elok harap dihindarkan
yang elok dijadikan iktibar


juga berkata untuk diri sendiri


gottcha adoyai gosh adios
sekian wassalam

penutup bicara tatapi lar gambar yang memberi gambaran kolot dan moden

5 comments:

@ku d! sin!e said...

adakala kolot tu boleh pakai..

Anonymous said...

kat tmpt sy tinggal ni..ada sesetengah prmpuan anggap prmpuan yg x hisap rokok..kolot

ard said...

due due perlu balance. as long as kene dengan syariat. peace~ :p

Redbloodsnow said...

haaa..tol tuh bro.
setujuuuu ssgt ngan entry nih
better kolot drpd moden :)

MR Bang Miji said...

@aku: betul tu.kolot lg bgs
@anymo: owh ye ker..baek jd kolot dr moden kan.
@ard: betul tu.syariat kene tegakkan
@redbloo: time kasih sbb setuju. tp mmg betol pom.huhu

Lilypie Angel and Memorial tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers