Friday, February 19, 2010

ayah.....ibu.......
dua jiwa sungguh mulia
kasih sayang mereka tiada tandingan
tiada nilaiannya tiada gantinya

ayah...
bekerja tak hiraukan penat lelah
demi kebahagian anaknya yang tercinta
mengharapkan nantinya jadi insan yang mulia

ibu tak jemu jemu
melayani mahumu
semua yang diinginkan cuba dituruti
abadi kasihnya sehingga kesyurga

ibu tak jemu jemu
melayani mahumu
semua yang diinginkan cuba dituruti
abadi kasihnya sehingga kesyurga

air mata keduanya
persis permata
pastikan terbitnya nanti dari hati yang suci
bukannya terkecewa dengan sikap anaknya

ayah.....ibu.......
dua jiwa sungguh mulia
kasih sayang mereka tiada tandingan
tiada nilaiannya tiada gantinya

lagu diatas sangat berguna ditujukan khas kepada anak2x yang berasakan diri sangat " bagus" sehingga terfikir untuk melupakan mereka

hayati lah lirik lagu tersebut dan fikirkan apa yang tersirat disebalik setiap lirik tersebut. jasa dan perngorbanan mak dan ayah tiada tandingan. sayangilah mereka seumur hidup kita dan berbaktilah kepada mereka hingga ke akhir hayat

penat lelah seorang ayah yang mencari rezeki tidak pernah diungkit malah tidak terlintas dihati beliau untuk mengungkit perkara tersebut. pengorbanan dan kerja yang lakukan iklas semata - mata untuk anak dan isteri tercinta.

tetapi malangnya ada yang sanggup bertindak seperti orang yang tidak mempunyai akal fikiran. berita 2-3 minggu lepas yang bertajuk anak buang bapa. seorang anak telan meninggalkan bapanya yang baru keluar dari hospital di sebuah bus stop. lebih malangnya bapanya tersebut baru sahaja selesai pembedahan jantung.link berita anak buang bapa

ibu juga yang sentiasa melayan karenah kita sebagai anak dan pengorbananya juga tidak pernah diminta untuk dibalas. ibu merupakan insan yang sangat mulia. ibu sanggup menyimpan perasaan laparnya demi melihat anak2x dapat menikmati makanan diwaktu darurat. kesedihan dan kepayahan yang dilaluinya amat licik dan pandai si ibu menyorokkan.

seperti contoh ketika mak aku accident setahun yang lepas. walaupun lukanya agak teruk tetapi masih mengatakan yang semuanya ok. akhirnya daoat tahu keadaan sebenar setelah menelefon adikku. keaadaanya agak teruk kesan dari perlanggaran tersebut.

perenggan yang mengatakan airmata ibu ayah umpama mutiara besar maknanya. harapan si penulis lirik agar air mata ibu dan ayah hanya tumpah untuk kegembiraan dengan kejayaan anak mereka. bukan dengan tindakan salah yang diambil oleh anak mereka.

pernah terdengar kisah seorang anak muda yang dijanjikan tempat jiran kepada nabi musa akhirat kelak??sila klik disini

sekian ...

2 comments:

yariennisha said...

>_<
Alhamdulillah.. bagusnye entri ni.. takut sangat sekarang ni banyak dengar anak-anak dah tak hormat dan sayang ibu bapa diorang..
Camne la diorang boleh jadi kejam sangat.. ~_~

MR Bang Miji said...

tu lar pasal.xkn diorng xde rase kasihan sikit pon. mak ayah diorang tuh. darah daging sendiri.melainkan orang tu giler.

Lilypie Angel and Memorial tickers

Lilypie Angel and Memorial tickers